Ons aanbod

Steeds meer bedrijfsklanten gebruiken ICE³

ICE³ lijkt door te gaan op zijn elan: in het eerste kwartaal van 2018 zijn al evenveel contracten ondertekend zijn als in het hele vorige jaar. "Tot op vandaag sloten we in  totaal 1.500 contracten af via ICE³", bevestigt Sébastien Notebaert, Epic Owner Professional Loans. "Onze medewerkers raken stilaan vertrouwd met de tool en de klanten stellen dat op prijs."

De klanten zijn in de wolken. Het is eenvoudig, snel en het geld staat onmiddellijk op hun rekening . Marc Van Laere
Adviseur BfE Waasland

ICE³ is een digitale module waarmee bedrijfsklanten online kredieten met fiscaal of sociaal doel kunnen aanvragen, bv. voor de financiering van vakantiegeld of eindejaarspremies van personeel en sinds kort ook voor de financiering van een nieuw voertuig. "We mikken op de bedrijfsklanten van De Ondernemersbank en de kleinere klanten van Corporate Banking", zegt Sébastien Notebaert. "Een zelfstandige of een kmo-manager wil de dag van vandaag zo weinig mogelijk beperkingen, hij vermijdt verplaatsingen en wil niet te veel tijd aan administratie besteden. ICE³ brengt redding op dat vlak." 

Geld binnen het uur gestort
Een klant die aan de ICE³-criteria voldoet kan in enkele minuten tijd een krediet van begin tot eind afsluiten en online ondertekenen zonder tussenkomst van zijn relatiebeheerder. Als de aanvraag aanvaard wordt, en het gaat om een krediet met sociaal of fiscaal doel, staat het geld binnen het uur op zijn rekening. Voor autoleningen maakt de bank de fondsen pas vrij na ontvangst van een aankoopbewijs. "Je logt gewoon aan op Easy Banking Business of Easy Banking Web en je doorloopt vijf schermen. Mocht het ergens vastlopen, dan verwijzen we de klant naar zijn relatiebeheerder. Als die laatste dat nodig vindt kan hij trouwens de hele procedure in naam van zijn klant uitvoeren."

Dertig minuten per contract uitgespaard
Marc Van Laere is adviseur ondernemingen in de groep Waasland. Hij zit al aan een vijftiental contracten ondertekend via ICE³, vooral voor kredieten die sociale uitgaven financieren. "Vergeleken met de klassieke methode win ik zowat dertig minuten per contract", schat hij. "Minder administratief werk laat meer ruimte voor andere taken. Ook voor de klant zijn er veel voordelen. De eerste keer voer ik de administratieve stappen meestal samen met hem uit. Daarna kan hij het alleen. Het is eenvoudig, op afstand ondertekenen gaat vlot, en het geld staat meteen op zijn rekening. De klanten vinden het doorgaans schitterend. Het is een gebruiksvriendelijke tool die het verdient om vaker ingeschakeld te worden in het net. We zouden allemaal de reflex moeten hebben om het instrument te gebruiken."

Klanten doen het zelf vanaf het tweede jaar
Idem bij Corporate Banking. Fanny Mouchart is Assistent Relationship Manager in het BC Henegouwen. Al meer dan een jaar gebruikt zij ICE³. "Voor een portefeuille met heel wat middelgrote ondernemingen is dat ideaal", vindt ze. "De eerste keer begeleid ik gewoonlijk mijn klanten per telefoon. Het jaar nadien doen ze het zelf en meestal zijn ze zeer enthousiast. Voor klanten die dat wensen, voer ik de procedure zelf uit en stuur ik het contract per mail voor elektronische ondertekening. Het aantal klanten van Corporate Banking dat in aanmerking komt voor ICE³ blijft evenwel beperkt. We halen snel het maximaal toegelaten bedrag en mogen geen voertuigvloten financieren  aangezien ICE³ momenteel maar één voertuigkrediet per klant en per jaar toestaat. Op termijn hopen we ook de tarieven vlotter te kunnen aanpassen, zodat  we nog sneller kunnen reageren."

Een uniek aanbod in België
"In België zijn wij de enigen die dit type van volledig geautomatiseerd krediet aanbieden", zegt Sébastien Notebaert, al zijn er een aantal concurrenten met een vergelijkbaar aanbod en een antwoord binnen 24 of 48 uur. Uiteraard krijgt de relatiebeheerder een bericht als zijn klant een krediet afsluit. 51% van de kredieten via ICE³ wordt nu afgesloten zonder tussenkomst van een medewerker." 

"De volgende stap is het aantal klanten dat in aanmerking komt voor ICE³ verhogen, bijvoorbeeld door de tool open te stellen voor bvba’s. Om in dat type van onderneming beter te weten wie handtekeningbevoegdheid heeft, moet de kwaliteit van onze database omhoog. Daarnaast ontwikkelen we nieuwe functies zoals de mogelijkheid voor een relatiebeheerder om manueel een beslissing te nemen voor kredietaanvragen die hun automatische limieten overschrijden. In een tweede fase wordt ICE³ geopend voor andere kredieten, zoals kaskrediet of investeringskrediet."

Oproep tot (constructieve) kritiek
"Gebruikers mogen ons zeker contacteren en melden wat volgens hen nog ontbreekt, wat voor verbetering vatbaar is , of wat hen belet om de tool te gebruiken. We staan meer dan ooit open voor alle meningen."
 
Contact