Onze rol

Al 40 jaar aan de zijde van Vlajo

Een partnerschap met BNP Paribas Fortis, dat lijkt wel een garantie op standvastigheid. Denk bijvoorbeeld aan de sponsoring van RSC Anderlecht: sinds 1981! Maar het partnerschap met Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) is nog ouder en blaast dit jaar 40 kaarsjes uit. Daar hoort een feestje bij…

Jongeren ontdekken dat ondernemen 'cool' is. Peter Coenen
Directeur Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo)

"Naar aanleiding van die 40e verjaardag is België op 11 juli gastheer voor de Europese finale van het programma van de miniondernemingen", vertelt Amylia De Schepper, Sales Development Officer Youth RPB. "Jongeren uit 38 landen nemen daaraan deel. België verschijnt met twee teams aan de start. Zij wonnen de Vlaamse (3 mei) en Franstalige (17 mei) versies van het programma. De finale van 'Vlaamse Jonge Ondernemingen' (Vlajo) vond overigens plaats in onze lokalen in Brussel, kwestie van de steun van de bank voor die mooie verjaardag te onderstrepen."

Een hele onderneming, zo'n jonge onderneming…
"Dat wij Vlajo en de Jeunes Entreprises al sinds hun oprichting steunen, is geen toeval", stelt Amylia De Schepper. "Scholieren en studenten van het middelbaar en hoger onderwijs bedenken en lanceren in het kader van dat programma hun eigen kleine onderneming, van A tot Z. Ze werken een idee uit, ontwikkelen een product, verdelen dat en voeren er promotie voor. Enkele maanden lang doen zij hun project leven alsof het een échte onderneming is. En aan het eind van het jaar berekenen ze hun eventuele winst. Het is een formidabel project en jongeren kunnen er hun ondernemersgeest mee aanscherpen. Nogal logisch dat de bank graag meestapt in dat verhaal."

Duizenden jongeren in de kantoren
Maar de belangstelling van de bank voor het programma reikt verder: "Elk deelnemend team moet in het kader van zijn project een bankrekening openen bij BNP Paribas Fortis, om zijn financiën te beheren. De jongeren leren zo bepaalde eenvoudige bankverrichtingen uit te voeren. Elke minionderneming kan bovendien inspiratie opdoen uit een gesprek met een van onze starterscoaches. Jaarlijks zijn er in België zo'n 10.000 deelnemers, en velen van hen bezoeken een van onze kantoren. Onder die jongeren bevinden zich wellicht ook de ondernemers van morgen."

Ondernemende generatie 
"De jongeren van vandaag ontdekken dat ondernemen best wel ‘cool’ is", bevestigt Peter Coenen, directeur van Vlajo. "Ze vinden het interessant. Het programma is voor hen een manier om te leren en hun creativiteit de vrije loop te laten. Wij willen hun potentieel aanspreken en hen de ruimst mogelijke kijk geven op het ondernemersleven. En de bankwereld maakt daar inderdaad deel van uit. Voor die jongeren zijn de adviezen van jullie experts een kostbaar iets. Ik dank overigens van harte alle teams van BNP Paribas Fortis die de jongeren al jaren helpen om de bedrijfswereld te leren kennen. Jullie steun over de lange termijn is een van de sleutels voor het succes van het programma."

Wil je meer weten over Vlajo en Jeunes Entreprises? Bezoek dan deze Echonet-pagina.
 
Contact